Obsah
Setkání s osobností – TOMÁŠ FEŘTEK
Tomáš Feřtek je osoba, bez níž by nevzniklo plno televizních seriálů (Kriminálka Anděl, Devadesátky, Svět pod hlavou… ale i 10-ti dílný seriál OCHRÁNCE, kde školský ombudsman řeší případy, které otevírají debatu o problémech, s nimiž se nezřídka potýkají učitelé, rodiče, žáci i další pedagogičtí pracovníci) a knih (např. Ředitelská kuchařka; Rodiče vítáni - Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí; Co je nového ve vzdělávání-2015). Pan Feřtek je vystudovaný pedagog, který 15 let působil v časopisu Reflex, kde měl na starosti oblast školství a vzdělávání. Protože na „trhu“ chyběla organizace, která by pravidelně informovala o dění v této oblasti, přibližovala závěry výzkumů a podněcovala celospolečenskou diskusi o otázkách efektivity a kvality vzdělávání, stal se v roce 2010 i spoluzakladatelem informačního centra o vzdělávání – EDUin (www.eduin.cz).
25. listopadu 2022 tento zajímavý člověk přijal pozvání do Horažďovic, aby se společně se členy pracovních skupin a dalšími hosty projektu MAP III zamýšlel nad tím, CO JE NOVÉHO VE VZDĚLÁVÁNÍ a CO CHCE SPOLEČNOST OD SVÝCH ŠKOL.
V úvodu jsme měli možnost vidět jednu epizodu z připravovaného seriálu JAK SE DĚLÁ DOBRÁ ŠKOLA. V podstatě model správné proměny školy neexistuje, každá si jde svou cestou. Principiálně ale je nutno přejít od modelu – „pochop rozkaz a uskutečni“ k modelu „sám rozhodni, sám udělej, sám prosaď – přijmi zodpovědnost“.
Škola je nenahraditelné místo setkávání, hlubokého poznávání, naučení se digitální kázni, ovládání sama sebe a správného pochopení demokracie.
Školy musí hledat způsoby, jak obstát v konkurenci stále zajímavějšího světa. Cesta příkazů, zákazů a represe nefunguje. Nové cesty jsou v propojování předmětů, projektové výuce, práce v různorodých skupinách na rozumných věcech. Proto je třeba mít kvalifikované lidi ve třídách (nejlépe 2) a využívat mentorů a supervizí, které jsou zatím běžné jen v sociálních službách. Klíčová je úcta je dětem – dítě je osobnost, která často potřebuje pomoc. Učitelé často žáky ponižují, aniž by si to v koloběhu své rutinní práce a snaze dostát úkolům daných kurikulem uvědomovali. Na prahu zrození je tedy ETICKÝ KODEX UČITELE.
V následné diskusi proběhlo mnoho otázek a odpovědí, které jistě budou dobrou základnou pro nasměrování činností v rámci našich akčních plánů v nejbližších letech.
Poslední aktualizace: 10. 3. 2023 9:56