Obsah
Projekty MAP (Místní akční plány rozvoje vzdělávání) zabývající se plánováním rozvoje vzdělávání v území ORP prostřednictvím zapojení co nejširšího okruhu osob, které mají vliv na vzdělávací proces dětí a žáků do 15 let, se zvolna blíží do svého finále. Plánovací proces v území je naposledy podpořen z prostředků Operačního programu Jan Amos Komenský vedeným MŠMT.
Podle metodiky ministerstva školství byly na území Horažďovicka zřízeny 3 pracovní skupiny (PS) pro tvorbu strategického plánu a navazujících akčních plánů a to:
- PS pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí
- PS pro rovné příležitosti a k řešení přechodů ve vzdělávání
- PS pro financování
jejichž úkolem je provést analýzu území z pohledu problémů a jejich příčin, plánovat nové vize, priority, cíle a následně vytvářet i akční plány k řešení problémů území ve vzdělávací oblasti dětí do 15 let. Podrobnější popis najdete zde
Řídicí výbor MAP (ŘV) má za úkol dohlížet na celý proces plánování a činit rozhodnutí v uzlových bodech plánovacího procesu.
V současné době řeší pracovní skupiny SWOT analýzy území v oblastech, které MŠMT prosazuje ve svém Dlouhodobém záměru vzdělávání pro roky 2023-2027, a návazně budou vytvářet vize, priority a strategické cíle území. Vytvořené návrhy priorit pak budou procházet veřejným konzultačním procesem a poté schvalovány Řídícím výborem MAP Horažďovice.
VŠICHNI OBČANÉ MAJÍ MOŽNOST ZAPOJIT SE DO PROCESU PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ÚZEMÍ HORAŽĎOVICKA A TO ZAPOJENÍM DO PRÁCE PRACOVNÍCH SKUPIN NEBO PŘIPOMÍNKOVÁNÍM PRŮBĚŽNÝCH VÝSTUPŮ Z PRACOVNÍCH SKUPIN, které budou uváděny průběžně zde od ledna 2025 či podat jakékoliv návrhy k projektům MAP a to v tomto veřejně přístupném formuláři:
Podněty veřejnosti pro projekt "Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro SO ORP Horažďovice IV" | |
Výstupy projektu k připomínkování veřejností budou:
VIZE a PRIORITY do roku 2028
STRATEGICKÉ CÍLE a dílčí cíle
AKČNÍ PLÁNY na roky 2025 až 2028
......................
Projekt MAP IV vyjma plánovacích procesů podporuje též implementaci některých opatření naplánovaných v minulém období. Od října probíhá na ZŠ Blatenská v Horažďovicích „Kroužek pro zvídavé žáky“, který má podporovat nadání a zájem o bádání napříč školami ORP Horažďovice. Na škole, která od roku 2023 má status „školy spolupracující s Mensou“ tzn. že se nadstandardně věnuje práci s nadanými, vede kroužek Mgr. Petr Curko - nejlepší učitel chemie v anketě „Zlatý Ámos“ v roce 2019 a inspirativní pedagog známý především svými výukovými videi.
Připravené tvůrčí literární dílny s p. Michalem Stonem pro žáky byly zrušeny pro malý zájem, zájem o toto téma jeví více pedagogové. Učitelé a asistenti pedagoga z Horažďovic a Nalžovských se byli podívat na Základní škole Hálkova v Klatovech, která je jedinou samostatnou školou v okrese zřízenou podle ustanovení § 16 odst. 9 školského zákona tzn. že je určena žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Svou velikostí, počtem tříd i žáků patří k největším zařízením v regionu. Prohlédli jsme si vybavení školy – třídy, dílny, tělocvičny a terapeutické místnosti, kuchyňky, přilehlou zahradu, podívaly se do hodin jednotlivých tříd speciálních i praktických. S paní ředitelkou Danou Kočí jsme probrali aktuální problematiku dětí se SVP včetně možností financování investic, nákupu pomůcek i aktivit, kde je stěžejní podpora Plzeňského kraje. Další vzdělávací akce pro pedagogické pracovníky budou následovat v příštím roce.
Od října 2024 byl zaveden 1x týdně ve čtvrtek Volnočasový klub pro žáky od 9 do 15 let v prostorách Městské knihovny. V dotazníku pro rodiče z roku 2023 si jej přálo 20 rodin z území Horažďovic. Zájem o něj je zatím malý, ač byli rodiče a žáci informováni prostřednictvím škol, vývěsek i Horažďovického obzoru.
Nosné téma Horažďovicka - podpora nadání, místně zakotveného učení a wellbeing, tzn. že se připravují další vzdělávací akce pro učitele, asistenty pedagogů i další pedagogické pracovníky. V tomto pokračování MAP jsou zaměřené především na rozvoj nadání dětí a žáků, moderní didaktické metody využitelné ve výchově a vzdělávání věkové kategorie dětí od 3 do 15 let, ale i na wellbeing učitelů i žáků. Velká část projektu bude věnována podpoře rodičů v oblasti přípravy jejich potomků k úspěšnému vstupu do MŠ, do ZŠ, ale i tématům spojeným s „proplouváním“ dětí nástrahami života v době základní školní docházky. Od nového školního roku 2024/25 začnou fungovat kroužky pro nadané děti II. st. ZŠ společné pro všechny ZŠ v území a v Horažďovicích bude otevřen volnočasový klub pro děti od 10 do 15 let. Zaměření na místně zakotvené učení by mělo jednak navazovat na vydanou knihu encyklopedického charakteru o Horažďovicku, ale také zdokumentovat místní dějiny minulého století prostřednictvím rozhovorů žáků s pamětníky a přípravou projektových dnů seznamujících žáky se současností a minulostí obce či města, kde navštěvují základní školu.
Protože život se neustále mění a vyvíjí, stejně tak jako naše projekty, doporučujeme vám přihlásit se k odběru zpráv z MAS Pošumaví (na hlavní stránce vpravo dole) a můžete dostávat informace nejen z oblasti vzdělávání, ale z celé činnosti MAS Pošumaví.
Zprávy
AKTUALITY - 22.1.2025 - semináře k Podpoře nadání na školách
Pracovní skupina pro financování
Pracovní skupina pro moderní didaktické formy
Akce pro učitele a další pedagogické i nepedagogické pracovníky
O průběhu zajímavých akcí se dozvíte níže. celý text