Obsah
Místní akční plány rozvoje vzdělávání (MAP)
jsou projekty v jejichž rámci se realizují určitá společně naplánovaná opatření pro zvýšení kvality ve vzdělávání a současně jsou to plánovací dokumenty vztahující se ke zkvalitnění vzdělávání dětí a žáků do 15 let pro správní obvody obcí s rozšířenou působností (ORP) Horažďovice a Sušice. Vznikly v rámci projektů realizovaných MAS Pošumaví z Operačního programu Vývoj, výzkum a vzdělávání (OP VVV). Aktuální projekty MAP IV jsou opět realizovány na území Sušicka a Horažďovicka a potrvají do konce roku 2025. Označení projektů:
Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro SO ORP Sušice IV (CZ.02.02.XX/00/23_017/0008462)
Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro SO ORP Horažďovice IV (CZ.02.02.XX/00/23_017/0008579)
Každý MAP obsahuje analytickou, strategickou a plánovací část. V nich identifikuje klíčové problémy, stanovuje rozvojové priority a s ohledem na konkrétní potřeby jednotlivých území ve spolupráci především se školami, zřizovateli a dalšími subjekty působícími ve formálním i v neformálním vzdělávání jsou vypracovány roční akční plány. Plánované aktivity budou realizovány jednotlivými subjekty, které za aktivitu v plánu zodpovídají.
Základní a mateřské školy, na které se projekty zaměřují, se mohou těšit na širokou podporu v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, vzdělávacích akcí pro děti ale i pro rodiče a pokračování našich služeb např. v podobě půjčovny pomůcek a také na systémové plánování rozvoje vzdělávání v území.
Realizační tým tvoří:
koordinátorka pro Horažďovicko Marie Kaufnerová
finanční manažerka Jindřiška Bělohlavá
administrátorka Václava Šulanová
manažer projektu a koordinátor pro Sušicko Jindřich Haišman.
Celý tým se těší na obnovenou spolupráci se školami. Budeme rádi, když se zapojíte do pracovních skupin či přijmete naše pozvání na akce pro veřejnost. Sledovat je můžete na webu MAS Pošumaví a na Facebooku. Pokud máte o hlubší spolupráci zájem, kontaktujte realizační tým. Kontakty naleznete na těchto webových stránkách.
Základními orgány projektu jsou Řídicí výbor a pracovní skupiny:
Řídící výbor
V každém projektu MAP bude fungovat ŘV MAP, jakožto hlavní pracovní orgán partnerství MAP. ŘV MAP je tvořen zástupci klíčových aktérů ovlivňujících oblast vzdělávání na území vymezeném pro daný MAP, volí si svého předsedu, definuje si vlastní postupy rozhodování. ŘV MAP se řídí platným Statutem a Jednacím řádem a jeho role je přímo spjatá s procesem společného plánování, rozvojem, aktualizací a schvalováním MAP.
Povinní zástupci:
- • zástupce RT MAP,
- • zástupci zřizovatelů škol (bez rozdílu zřizovatele, tj. včetně soukromých a církevních škol),
- • vedení škol, (ředitelé nebo vedoucí pedagogičtí pracovníci škol) – školy mateřské a základní bez rozdílu zřizovatele, tj. včetně soukromých a církevních,
- • učitelé,
- • zástupci školních družin, školních klubů,
- • zástupci základních uměleckých škol,
- • zástupci organizací neformálního vzdělávání a středisek volného času, které působí na území daného MAP,
- • zástupce kraje/realizačního týmu projektu IDZ realizovaného krajem,
- • zástupce rodičů (doporučení např. školskými radami nebo NNO sdružujícími rodiče, případně aktivní rodiče),
- • zástupce obcí, které nezřizují školu, ale děti a žáci z těchto obcí navštěvují školy v území (pokud je to pro daný MAP relevantní),
- • zástupce ITI (pouze v relevantních případech, tj. území MAP, které se překrývá s územím, pro které je zpracováno ITI),
- • zástupce MAS působících na území daného MAP (výjimkou je stav, kdy MAS v území není anebo pokud je MAS zároveň žadatelem/realizátorem projektu MAP),
- • zástupce ORP, pokud není ORP žadatelem/realizátorem nebo partnerem projektu MAP,
- • zástupce všech dílčích částí nebo klastrů škol (pokud jsou v daném MAP ukotveny),
Kromě povinných zástupců mohou být členy ŘV MAP také:
- • zástupce SČ,
- • zástupce mikroregionů na území MAP,
- • zaměstnavatelé v daném území,
- • zástupci volnočasových organizací,
- • zástupci institucí, které spolupracují se školami – např. Česká školní inspekce, pedagogicko-psychologické poradny, OSPOD,
- • zástupci sociálních služeb pracujících s dětmi a rodiči ohroženými sociálním vyloučením a chudobou,
- • zástupce VŠ, především pedagogických fakult,
- • další zástupci dle návrhu dalších členů ŘV MAP.
PRACOVNÍ SKUPINY:
- setkání je realizováno nejméně 4x během 12 po sobě jdoucích měsících (počítáno od zahájení fyzické realizace projektu); pouze v případě kratšího období je pak poměrně krácen počet setkání PS na nejméně jedno za tři po sobě jdoucí měsíce,
- v setkání bude realizováno prezenčně, v odůvodněných případech je možná forma hybridní, případně online
Ø Pracovní skupina pro financování
V MAP bude působit PS pro financování, která bude připravovat podklady pro rozhodování ŘV MAP. PS pro financování je rovnoměrně složena ze zástupců obcí v území (především zřizovatelů), ředitelů škol (nebo jejich delegovaných zástupců) a odborníků. Pro činnost této pracovní skupiny bude nastaven systém reportování výstupů/doporučení PS pro financování ŘV MAP. Výstupy z jednání předkládá PS formou doporučení ŘV MAP. PS pro financování také projednává a připomínkuje všechny materiály relevantní pro PS MAP v podaktivitě 3.8. Místní akční plánování.
Cílem PS pro financování je navrhnout, jakým způsobem bude financována realizace aktivit zapracovaných do SR MAP/akčních plánů. Jedná se o doporučení jednotlivých finančních zdrojů (EU fondy, státní rozpočet ČR, rozpočet kraje, dohodnuté financování v rámci mikroregionu, rozpočty jednotlivých obcí, rozpočty škol, jiné zdroje apod.). PS může zapojeným partnerům v MAP zprostředkovávat informace o plánovaných/vyhlášených dotačních titulech/výzvách v oblasti vzdělávání, může pomáhat hledat finanční prostředky na investiční priority zřizovatelů a škol.
Ø Pracovní skupina pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí
Do činnosti PS jsou zapojeni učitelé a lídři/experti z daného území.
Obsahem práce PS je především projednávání podkladů a dokumentů v rámci realizace podaktivity 3.8 Místní akční plánování a dále výměna zkušeností a odborných znalostí o moderních didaktických formách, metodách, pomůckách a postupech, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí dětí a žáků. Tato PS se dále aktivně podílí na celém procesu společného plánování v území a aktualizaci dokumentace MAP v podaktivitě 3.8 a spolupracuje s PS pro financování.
Cíl :
Zpracované návrhy aktivit spolupráce a aktivit škol v oblasti moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí dětí a žáků předané ŘV MAP.
Podmínky realizace :
Minimálně jeden člen PS musí být pedagogický pracovník dle zákona o pedagogických pracovnících s minimálně pětiletou praxí v základní škole. Splnění podmínek kvalifikace musí být doloženo v první ZoR projektu po zřízení PS, a to prostřednictvím životopisu.
Pro posun v rozvoji moderních didaktických forem ve vzdělávání je potřebné, aby MAP nastartoval a naplánoval aktivity a procesy, které se v místě udrží. Proto musí PS spolupracovat s PS pro financování. V případě potřeby může být PS dále rozdělena na podskupiny (např. dle vzdělávacích oblastí, klíčových kompetencí, gramotností atp.). Rovněž může být s ohledem na potřeby území zúženo zaměření PS jen na některé klíčové kompetence (resp. např. na základní gramotnosti).
PS se bude zabývat také identifikací místních lídrů/expertů a jejich zapojením do práce PS a dalších aktivit v území, zapojením lídrů z jiných platforem, regionů nebo VŠ, popř. ze škol, které realizují centra kolegiální podpory nebo jsou zapojeny do realizace jiných projektů a mohou být lídry v dané problematice.
Ø Pracovní skupina pro rovné příležitosti
a k řešení přechodů ve vzdělávání (například MŠ/ZŠ; první a druhý stupeň ZŠ; ZŠ/SŠ; ZŠ/víceletá gymnázia). Obsahem práce této PS je zejména vzájemné vzdělávání, přenos zkušeností a informací a odborně vedená diskuse o problematice nastavení rovných příležitostí a selektivnosti vzdělávacího systému a uvnitř škol.
PS na základě získaných znalostí a zkušeností především posuzuje navržené konkrétní aktivity v akčních plánech, zda jsou v souladu se zásadou rovného přístupu ke vzdělání. PS také vytváří popis stávajícího stavu této problematiky v území, popis příčin (důvodů) tohoto stavu a návrh aktivit, které pomohou nastavit rovné příležitosti a eliminovat selektivitu.
Cíl - Zpracované návrhy aktivit spolupráce a aktivit škol v oblasti rovných příležitostí předané ŘV MAP.
Podmínky realizace - PS je rovnoměrně složena ze zástupců zřizovatelů, ředitelů škol, pedagogických pracovníků, pracovníků s dětmi a mládeží, pracovníků poradenských zařízení, dalších odborníků a rodičů (zejména rodičů dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření, včetně romských rodičů). Minimálně jeden člen PS musí být pedagogický pracovník dle zákona o pedagogických pracovnících s minimálně pětiletou praxí v základní škole..
PS navrhuje a plánuje aktivity zaměřené na nastavení rovných příležitostí a snížení selektivnosti uvnitř škol nebo v území. Tyto aktivity musí být zařazeny v SR MAP v rámci aktivit škol nebo aktivit spolupráce a následně v akčních plánech a musí být v obou dokumentech označeny poznámkou PŘÍLEŽITOST. Pro nastavení rovných příležitostí a snížení selektivity vzdělávacího systému v území je potřeba, aby MAP nastartoval a naplánoval aktivity a procesy, které se v místě udrží. Proto musí tato PS spolupracovat s PS pro financování.