Obsah
Návrh programového rámce v IROP pro Pošumaví
Programový rámec IROP
Specifický cíl strategie |
1.2:Zajištění potřebné infrastruktury pro sociální služby
|
|
Název opatření |
|
|
Vazba na specifický cíl IROP |
4.1 Posílení CLLD za účelem zvýšení kvality života lidí ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu
|
|
Popis opatření |
Při komunitním projednávání řešení sociální situace na Klatovsku je zřejmé, že chybí domovy se zvláštním režimem, které poskytují pobytové služby osobám se specifickými potřebami vyplývajícími z jejich onemocnění. Jedná se o osoby, které mají sníženou soběstačnost z důvodu chronického duševního onemocnění nebo závislosti na návykových látkách, a osobám se stařeckou, Alzheimerovou demencí a ostatními typy demencí (v žádném případě se nejedná o klasické domovy pro seniory). V regionu není domov se zvláštním režimem provozován. Dalším možným řešení, zejména pro menší obce, je podpora samostatného bydlení s cílem posloužit výše uvedeným skupinám, ve formě bytových jednotek. Cílem opatření bude nákup nebo rekonstrukcí řešit rozšíření kapacit pro tyto sociální služby, včetně vybavení dle specifických potřeb uživatelů. Podle konkrétních požadavků je součástí těchto opatření i vyčlenění nezbytných prostor pro sociální pracovníky, kteří budou vykonávat potřebné sociální služby. Podporovány budou pouze sociální služby poskytované terénní a ambulantní formou. Jako pobytové budou podporovány jen odlehčovací služby podle §44 zákona č. 180/2006 Sb.
|
|
Typy projektů |
Aktivity a projekty pro realizaci výše uvedených opatření budou vycházet ze zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a budou zaměřeny na: - nákupem nebo rekonstrukcí řešit rozšíření kapacit pro sociální služby - úpravy prostor pro poskytování sociálních pobytových služeb a jejich vybavení - vytvoření prostor pro sociální pracovníky - sociálně terapeutická dílna |
|
Příjemci podpory |
- nestátní neziskové organizace - příspěvkové organizace organizačních složek státu - obce - organizace zřizované nebo zakládané obcemi - církevní organizace |
|
Minimální a maximální výše |
|
|
Principy preferenčních kritérií |
|
|
Výsledky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
5 54 01 |
|
|
5 54 02 |
|
Specifický cíl strategie |
1.2:Zajištění potřebné infrastruktury pro sociální služby
|
|
Název opatření |
|
|
Vazba na specifický cíl IROP |
4.1 Posílení CLLD za účelem zvýšení kvality života lidí ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu
|
|
Popis opatření |
Cílem opatření je vytvořit funkční materiálně-technické zázemí pro činnost sociálních služeb, které se zaměřují na poskytování sociální pomoci, sociální prevence a odborného sociálního poradenství. K tomu jsou zapotřebí nejen kapacity jednotlivých sociálních zařízení, ale je nezbytné, aby tyto služby byly poskytovány obyvatelům na rozlehlém území MAS Pošumaví. Jedná se tedy o vybavení mobilních terénních služeb, které umožní poskytování těchto služeb i v malých obcích nebo odlehlých lokalitách Pošumaví, které jsou oprávněny poskytovat sociální služby ve smyslu §35 zákona č. 108/2006 Sb., kde nejsou výhradní podporovanou skupinou senioři.
|
|
Typy projektů |
Aktivity a projekty pro realizaci výše uvedených opatření budou vycházet ze zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a budou zaměřeny na: - nákup mobilních prostředků pro poskytování sociální pomoci, sociální prevence a odborného sociálního poradenství zejména v malých obcích a odlehlých lokalitách rozlehlého území MAS Pošumaví - pořízení vybavení pro činnost mobilních a ambulantních služeb potřebnými pomůckami pro práci v terénu - zajištění mobility pro osoby se zdravotním postižením v regionu, a tím kompenzace jejich sociálního vyloučení v důsledku zdravotních nebo věkových důvodů |
|
Příjemci podpory |
- nestátní neziskové organizace - příspěvkové organizace organizačních složek státu - obce - organizace zřizované nebo zakládané obcemi - církevní organizace |
|
Minimální a maximální výše |
|
|
Principy preferenčních kritérií |
|
|
Výsledky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
5 54 01 |
|
|
5 54 02 |
|
Specifický cíl strategie |
1.3 SCLLD:Tvorba pracovních příležitostí pro znevýhodněné skupiny obyvatel podporou podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání
|
|
Název opatření |
|
|
Vazba na specifický cíl IROP |
4.1 Posílení CLLD za účelem zvýšení kvality života lidí ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu (vazba na SC 2.2:Vznik nových a rozvoj existujících podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání) |
|
Popis opatření |
Za podpory místní samosprávy vytvořit sociální podnik, zaměřený na podnikání v oblastech, které mají charakter služeb v dané oblasti chybějících. Vytvoří se tím nová pracovní místa zejména pro osoby se zdravotním postižením nebo zkrácené pracovní úvazky pro pečující osoby, matky na rodičovské dovolené apod.
|
|
Typy projektů |
- nákup nebo rekonstrukce potřebných prostor pro rozvoj kapacit sociálního podnikání - vybavení prostor sociálního podnikání pro poskytování nových služeb a produktů |
|
Příjemci podpory |
- nestátní neziskové organizace - obce - organizace zřizované nebo zakládané obcemi - církevní organizace |
|
Minimální a maximální výše |
|
|
Principy preferenčních kritérií |
|
|
Výsledky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
1 01 05 |
Počet nových podniků |
|
1 00 00 |
Počet podniků pobírající podporu |
|
1 01 02 |
Počet podniků pobírající granty výchozí |
|
1 03 00 |
Soukromé investice odpovídající veřejné podpoře podniků (granty) |
|
1 04 00 |
Zvýšení zaměstnanosti v podporovaných podnicích |
|
1 04 03 |
Zvýšení zaměstnanosti v podporovaných podnicích se zaměřením na znevýhodněné skupiny |
Specifický cíl strategie |
3.2 SCLLD: Zvyšování bezpečnosti a bezbariérovosti dopravy
|
|
Název opatření |
3.2.1: Zvýšení bezpečnosti osob, včetně řešení bezbariérovosti a podpory šetrných způsobů dopravy |
|
Vazba na specifický cíl IROP |
4.1 Posílení CLLD za účelem zvýšení kvality života lidí ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu (vazba na SC 1.2:„Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy“) |
|
Popis opatření |
V současné době řada obcí nemá podél frekventovaných komunikací vybudované chodníky, a obyvatelům tak hrozí střet s projíždějícími vozidly. Situace je vážná zejména pro osoby se sníženou pohyblivostí nebo orientací. Z toho vyplývají cíle opatření, která by měla být zaměřena na bezpečný pohyb chodců a zejména na osoby se sníženou pohyblivostí a orientací. Řešení bezbariérovosti chodníků, zastávek autobusové dopravy, případně přechodů pro tyto osoby, včetně zvukových zařízení, přispěje k jejich lepšímu začleňování do společnosti. |
|
Typy projektů |
- budování bezpečných chodníků pro pěší dopravu osob - doprovodnými opatřeními bude současné řešení bezbariérovosti pro pohyb osob se sníženou pohyblivostí a zvukových zařízení pro osoby se sníženou orientací Při opakovaném komunitním projednání obce od cyklostezek upustily. Zájem byl z hlediska turismu, nikoli cyklodopravy. |
|
Příjemci podpory |
- obce - dobrovolné svazky obcí - organizace zřizované nebo zakládané obcemi - organizace zřizované nebo zakládané dobrovolnými svazky obcí
|
|
Minimální a maximální výše |
|
|
Principy preferenčních kritérií |
|
|
Výsledky |
|
|
|
|
|
|
Podíl veřejné osobní dopravy na celkových výkonech v osobní dopravě |
|
|
||
|
|
|
7 50 01 |
|
Specifický cíl strategie |
3.3 SCLLD: Zvyšovat ochranu života osob, zdraví a majetku kvalitnějším vybavením IZS
|
|
Název opatření |
3.3.1: Výstavba garážových prostor k ochraně techniky a posílení vybavení jednotek sboru dobrovolných hasičů |
|
Vazba na specifický cíl IROP |
4.1 Posílení CLLD za účelem zvýšení kvality života lidí ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu (vazba na SC 1.3:„Zvýšení připravenosti k řešení a řízení rizik a katastrof“) |
|
Popis opatření |
Stanice sborů dobrovolných hasičů jsou často v nevyhovujícím stavu nebo nepostačují požadavkům na spolehlivou ochranu před klimatickými nepříznivými podmínkami. Proto je žádoucí rekonstrukcemi nebo výstavbou stanic vytvořit pro techniku vhodné zázemí. Vzhledem k podmínkám podhůří Šumavy je dále potřebné posilovat vybavení SDH kategorie II a III a specializovanou technikou řešit důsledky větrných smrští či orkánů v ORP Klatovy a Sušice (seznam konkrétních jednotek SDH II a III kategorie je k dispozici v MAS Pošumaví). |
|
Typy projektů |
|
|
Příjemci podpory |
- obce, které zřizují jednotky požární ochrany dobrovolných hasičů kategorie II a III podle přílohy č. 5 zákona o požární ochraně (§ 29 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně) |
|
Minimální a maximální výše |
|
|
Principy preferenčních kritérií |
|
|
Výsledky |
|
|
|
|
|
|
Počet exponovaných území s nedostatečnou připraveností složek IZS |
|
|
||
|
|
|
5 75 01
|
Počet nových a modernizovaných objektů sloužících složkám IZS |
|
5 70 01 |
Počet nové techniky a věcných prostředků složek IZS |
Specifický cíl strategie |
3.4. SCLLD: Ochrana kulturního dědictví našich předků zvyšováním jeho ochrany a revitalizace
|
|
Název opatření |
Opatření 3.4.1: Podpora ochrany a využití potenciálu kulturního dědictví pro turismus v území MAS Pošumaví |
|
Vazba na specifický cíl IROP |
4.1 Posílení CLLD za účelem zvýšení kvality života lidí ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu (vazba na SC 3.1:„Zefektivnění prezentace, posílení ochrany a rozvoje kulturního dědictví“) |
|
Popis opatření |
Na území MAS Pošumaví se nalézá pozoruhodné množství kulturních památek a z toho 4 národní kulturní památky a 5 kulturních památek zařazených do Indikativního seznamu národních kulturních památek podporovatelných z IROP, které mají značný význam pro turistický ruch v území. Proto má velký význam zpřístupňování dalších objektů v rámci těchto památek a dále rekonstrukcí venkovních areálů, včetně drobných staveb. Níže uvedené typy projektů slouží především ke zvyšování návštěvnosti památek a tím i zvyšování zaměstnanosti a rozšiřování služeb cestovního ruchu. Podporovány budou pouze NKP a kulturní památky zařazené do Indikativního seznamu národních kulturních památek podporovatelných z IROP.
|
|
Typy projektů |
- zpřístupňování přilehlých areálů a parkových staveb, které se týkají zejména obnovy drobných staveb jako bývalé konírny, zřízení oranžérie, kočárovny, obnovu a výsadbu dřevin v prostorách podporovaných památek - záchrana a restaurace interiérů doprovodných staveb hradů, zámků a církevních památek. Jedná se zejména o statické zajištění, stabilizace a zabezpečení nevyhovujících staveb z hlediska statiky pro zpřístupnění návštěvníků a tím zvyšování návštěvnosti. Dále se jedná o stavební obnovu střech, poškozeného zdiva a vnějších omítek, obnova okenních a dveřních výplní, restaurace maleb, konstrukce a výplní stropů. Dovybavení skanzenu, který je součástí NKP
|
|
Příjemci podpory |
-vlastníci památek, muzeí a knihoven nebo subjekty s právem hospodaření (dle zápisu v katastru nemovitostí), kromě fyzických osob nepodnikajících (národní kulturní památky, památky evidované v Indikativním seznamu národních kulturních památek k 1. 1. 2014)
|
|
Minimální a maximální výše |
|
|
Principy preferenčních kritérií |
|
|
Výsledky |
|
|
|
|
|
|
Počet návštěv kulturních památek a památkových institucí zpřístupněných za vstupné |
|
|
||
|
|
|
9 05 01 |
Počet revitalizovaných památkových objektů |
|
9 10 05 |
Zvýšení očekávaného počtu návštěv podporovaných kulturních a přírodních památek a atrakcí |
|
9 06 01 |
Počet revitalizací přírodního dědictví |
Specifický cíl strategie |
3. 5. SCLLD: Tvorba regulačních a územních plánů pro rozvoj a ochrany území
|
|
Název opatření |
3.5.1: Podpora pořízení regulačních opatření a územních studií pro rozhodování v území |
|
Vazba na specifický cíl IROP |
4.1 Posílení CLLD za účelem zvýšení kvality života lidí ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu (vazba na SC 3.3:„Podpora pořizování a uplatňování dokumentů územního rozvoje“) |
|
Popis opatření |
Na základě územně analytických podkladů a územních plánů vytvářet podmínky pro udržitelný rozvoj území, včetně územní přípravy investic zaměřených na dopravní a technickou infrastrukturu. Zpracováním regulačních plánů vytvořit podmínky pro využití pozemků, staveb a komplexní řešení krajiny s respektováním ochrany životního prostředí. Na základě komunitních projednání vyplynul požadavek ORP Klatovy, jehož většina území spadá do MAS Pošumaví. Předpokládá se, že zbývající části, které nespadají do území MAS, si bude ORP financovat samostatně.
|
|
Typy projektů |
- změny územních plánů - pořízení regulačních plánů - pořízení územních studií
|
|
Příjemci podpory |
|
|
Minimální a maximální výše |
|
|
Principy preferenčních kritérií |
|
|
Výsledky |
|
|
|
|
|
|
Plocha území pokrytá územním plánem, regulačním plánem a územní studií |
|
|
||
|
|
|
9 02 00 |
Počet územních plánů, regulačních plánů a územních studií |
|
|
9 02 02 |
Počet regulačních plánů |
9 02 04 |
Počet územních studií – veřejná infrastruktura |
Specifický cíl strategie |
4.1. SCLLD: Zkvalitnit infrastrukturu a vybavení vzdělávacích zařízení zejména v klíčových kompetencích a rozšíření kapacit předškolního vzdělávání |
|
Název opatření |
|
|
Vazba na specifický cíl IROP |
4.1 Posílení CLLD za účelem zvýšení kvality života lidí ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu (vazba na SC 2.4:„Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení“) |
|
Popis opatření |
Zajistit dostatečnou kapacitu předškolních zařízení péče o děti, včetně úpravy venkovních zařízení, a aby rodičům bylo umožněno zapojit se na pracovním trhu. Základní školy a střední školy investičně podpořit jak ve smyslu stavebních úprav, tak pořízení vybavení pro rozvoj žáků v daných klíčových kompetencích. Klíčové kompetence jsou zaměřeny na oblasti komunikace v cizích jazycích, v oblasti technických a řemeslných oborů, přírodních věd a ve schopnosti práce s digitálními technologiemi. Podpořit spolupráci mateřských, základních a středních škol v oblasti polytechnického a přírodovědného vzdělávání. MAS Pošumaví je nositelem projektů Místních akčních plánů vzdělávání ve třech ORP (Klatovy, Sušice, Horažďovice). Na základě této spolupráce bude podporovat komunikaci mezi zřizovateli jak MŠ, tak ZŠ a řediteli těchto škol. Zároveň bude MAS zajišťovat animaci školských zařízení a metodicky podporovat tvorbu šablon.
|
|
Typy projektů |
- rozšíření kapacit předškolních zařízení a návazných venkovních prostor - stavební úpravy, modernizace a vybavení prostor pro kvalitnější výuku v určených klíčových kompetencích, - příprava výukových materiálů pro výuku technických a řemeslných oborů a oborů přírodovědného charakteru - podpora předškolní a školní výchovy vybavením laboratoří, odborných učeben, dílen apod. |
|
Příjemci podpory |
-zařízení péče o děti do 3 let, -školy a školská zařízení v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání a vyšší odborné školy, -další subjekty podílející se na realizaci vzdělávacích aktivit.
|
|
Minimální a maximální výše |
|
|
Principy preferenčních kritérií |
|
|
Výsledky |
|
|
|
|
|
5 00 30 |
Podíl osob předčasně opouštějících vzdělávací systém |
|
|
||
|
|
|
5 00 00 |
Počet podpořených vzdělávacích zařízení |
|
5 00 20 |
Podíl tříletých dětí umístěných v předškolním zařízení |
|
|
5 00 01 |
Kapacita podporovaných zařízení péče o děti nebo vzdělávacích zařízení |
5 01 20 |
Počet osob využívající zařízení péče o děti do 3 let |
Poslední aktualizace: 3. 12. 2019 9:43